viernes, 3 de octubre de 2014

Introducció als factors de posicionament web

Per començar aquest Blog (que com es pot veure pel títol tracta de posicionament en cercadors ), tractaré d'explicar de forma senzilla els principals factors que determinen que pàgines apareixen en les primeres posicions de resultats dels cercadors , i especialment a Google .
Òbviament, són molts els factors a considerar i hi ha molt a aprendre per arribar a seguir un expert en posicionament web. Per això, i molt especialment si el seu negoci depèn d'això, recomano en aquest article contractar un especialista en posicionament a Google que l'assessori i aplani el camí.
Encara que la majoria dels consells i opinions aquí exposades són vàlides per a tots els cercadors, estan especialment centrades en Google . Aquest és el cercador que millor coneixem i com tothom sap el de més èxit amb molta diferència. A Espanya, per exemple, és usat per més del 90% dels usuaris d'Internet.

Pàgines, Llocs web i Dominis. ¿Posicionar pàgines o dominis?

Abans de res, crec convenient aclarir que, encara que una pàgina allotjada en un domini amb reputació compta amb avantatge de partida, els cercadors posicionen les pàgines independentment (valorant una per una), i no els llocs web en el seu conjunt (d'ara endavant em referiré a les webs completes com dominis).
Què vol dir això ?.
Resumint, cada pàgina és avaluada independentment pels cercadors i per tant pot obtenir una molt bona posició en els resultats de les recerques, independentment que la resta de les pàgines del domini no apareguin tan ben posicionades.
No obstant això, com els cercadors tenen en el compte el tema de cada domini, el més habitual és que una web, o domini, aparegui en les primeres posicions dels resultats per a diversos criteris de cerca relaccionados amb un mateix tema (o nínxol).
Per què és tan important saber això?
Doncs perquè totes les pàgines que componen el seu web són entrades a la mateixa i, per tant, cal esforçar a desarrolar totes elles amb gran cura.
Cal tenir paciència. Encara que hi ha formes d'escurçar el temps necessari per obtenir un bon posicionament, obtenir el reconeixement de Google no s'aconsegueix de la nit al dia. Això és encara més cert com més gran és la competència existent en el seu sector d'activitat o mercat. L'ideal és centrar-se en un únic tema i proporcionar abundant informació sobre el mateix.

Factors d'optimització externs i interns

Els factors externs de posicionament ("on page Factors") es refereixen principalment als enllaços que apunten a les pàgines del nostre web des d'altres dominis d'Internet. Els factors interns de posicionament són aquells elements de codi i contingut que es troben en la nostra web. Com a factor intern, essencialment, haurem de potenciar el contingut abundant, original i de qualitat. Com a factor extern, haurem d'intentar aconseguir enllaços rellevants des de webs de prestigi.
Tractarem a continuació, i més en detall els fatores externs i interns per separat:

Factors d'optimització externs a la pàgina

Aclarit tot això, començo per la qual cosa al meu entendre és més important: Els factors externs de posicionament a Google. És a dir, la quantitat i qualitat de les pàgines externes que tenen enllaços (o vincles), que apunten cap a la pàgina a posicionar.
La quantitat d'enllaços és important, però ho és més la qualitat dels mateixos.
¿I què determina la qualitat d'un lloc i dels enllaços ?.
En primer lloc, hi ha dominis més importants que altres als ulls de Google . Hi ha llocs, diguem, amb "reputació". Un enllaç des d'un d'aquests dominis té molta més importància que un (o molts) enllaços des d'altres pàgines que no gaudeixen d'aquest avantatge.
És possible fer-se una idea de la importància o reputació d'un lloc esbrinant l'antiguitat del domini, observant el seu PageRank i veient les posicions assolides per aquest per termes (criteris de cerca) de molta competència.
Un altre aspecte que cal cuidar en extrem és el text dels enllaços . Aquest text ha sempre contenir les paraules clau per les que volem aconseguir aparèixer en les primeres posicions de Google i dels principals cercadors com Yahoo o MSN (ara Bing) .
La importància de les paraules clau utilitzades en els enllaços és tanta que una pàgina pot aparèixer en la primera posició de Google fins i tot encara que aquestes paraules no es trobin en el text de la web. Naturalment, l'ideal és una adequada combinació de paraules clau en els enllaços juntament amb continguts en la pàgina que tractin de la mateixa temàtica.
Finalment ha de saber que hi ha enllaços que els cercadors no poden seguir. No m'estendré sobre aquest assumpte, però si vull recalcar la importància que abans que li desenvolupin la seva web s'informi sobre aquest assumpte. Si els cercadors no poden seguir els vincles interns de la seva web, molt difícilment podrà obtenir trànsit provinent del posicionament natural cap a la mateixa.

Factors d'optimització a les pàgines (interns):

Hi ha multitud d'elements del codi font de les pàgines dels quals són analitzats pels cercadors. Qualsevol bon especialista coneix aquests elements i cal dir que durant molt temps s'ha abusat de trucs i tècniques més o menys "lícites" per alterar els resultats dels cercadors.
Com és lògic, els cercadors volen determinar quines pàgines són més rellevants a una recerca, més enllà de les estratègies que els experts en posicionament i webmasters (amb més o menys coneixements) puguin arribar a desenvolupar. Per això, el sistema emprat per analitzar les pàgines és cada vegada més complex i fa molt temps que ja no n'hi ha prou amb posar les principals paraules en les tan portades i portades metatags, en els títols, en les capçaleres, en negreta o cursiva, les paraules clau contingudes en els enllaços interns entre les diferents pàgines del web, etc, etc, etc
D'altra banda, com més competitiu és un mercat, o més exactament, com més gran és la competència per aparèixer a la primera pàgina per a un criteri de cerca concret, l'algoritme de Google aplica diferents paràmetres.
A més, i al cap ia la fi, totes les webs d'un sector acaben usant les mateixes paraules clau en els mateixos llocs (títols, textos, etc), i fins i tot copiant unes a les altres.
Naturalment, un veritable especialista en Google , (que ha de comptar diversos anys d'experiència), té en compte tots aquests aspectes i pot assessorar en la millor manera de desenvolupar el seu projecte amb garanties d'èxit. Si té possibilitat de fer-ho, no ho dubti, busqui l'assessorament d'un bon professional ABANS de començar a desenvolupar web o contractar els serveis d'un Webmaster o empresa de desenvolupament de llocs web . Després pot ser massa tard ja que no totes les webs i tecnologies són adequades per competir en els cercadors d'Internet .
Per la meva part, el que sempre recomano és que cada un concentri els seus esforços en el que fa millor.
Per tant, el meu consell és que dediqui el seu temps a desenvolupar una bona estructura al web i, des del seu coneixement en la matèria, redactar tot el contingut textual de la major qualitat possible.
No n'hi ha prou escriure quatre línies i deixar la resta a una empresa o professional de posicionament. Es tracta d'escriure abundant contingut de qualitat i fer-ho de forma regular sobre el que vostè millor coneix: els seus productes o serveis.
Si no disposa de temps busqui a algú que pugui ajudar a redactar textos de forma continuada. Naturalment, seguint les seves directrius i, a ser possible, les de l'especialista en posicionament i màrqueting en cercadors.
En redactar els textos, poseu-vos sempre en el lloc de les persones que efectuen les cerques. Com ho busquessin ?. Per exemple, no buscaran "li reparem el seu PC". Buscaran: "on reparar PC".
Normalment no pot posar tot en una sola pàgina. Bé, no passa res. Així és molt millor. Continuï redactant textos, explicant-hi tota mena de detalls i creï noves pàgines com ara: Respostes a preguntes freqüents, articles al seu bloc, consells, notícies del sector, pàgines específiques per a cada producte o servei, novetats sobre els mateixos, etc, etc , etc
Encara que tot això pugui semblar una obvietat, pensi que el que no està no pot trobar-se, per molt bo que sigui Google rastrejant i classificant el contingut del seu web.

Conclusions:

El meu expiriencia em permet assegurar que en la majoria dels projectes d'Internet es comença la casa per la teulada, sense tenir en compte el posicionament, amb el que finalment s'ha de tornar a començar des del principi. Això suposa pagar un alt preu tant en desenvolupament com en temps perdut.
Amb un adequat assessorament, encara sense conèixer a fons aspectes tècnics avançats del posicionament, és possible fer molt per aconseguir excel · lents posicions en els cercadors.
Seguiu els següents passos i li puc assegurar que obtindrà molt bons resultats, gaudint d'un avantatge definitiva sobre la seva competència:
  1. Preparar un esquema dels principals assumptes a tractar en la web.
  2. Desenvolupar els esborranys de les principals pàgines o seccions.
  3. Contractar els serveis del millor especialista en posicionament i màrqueting en cercadors que pugui permetre a fi que l'assessori sobre els continguts i els diversos aspectes tècnics a tenir en compte per desenvolupar una web d'èxit totalment compatible amb els cercadors.
  4. Dissenyar i desenvolupar la seva web seguint els consells de l'especialista en posicionament en cercadors.
  5. Aportació a la seva web de tot el contingut possible i faci bé. Ordenadament i utilitzant un llenguatge ric.
  6. Obtingui tots els enllaços que pugui cap a la seva web, a ser possible des d'altres pàgines, directoris, fòrums o blocs del seu sector i procuri que continguin els criteris de cerca per als que desitja aparèixer en les primeres posicions de Google , Yahoo , Bing i altres cercadors tant mundials com locals. Els enllaços obtinguts des de pàgines de semblant temàtica ajuden a obtenir visites de qualitat, a més d'ajudar els cercadors a classificar la seva web.

I amb això acaba el meu primer "post" en aquest, el meu nou Blog sobre Posicionament a Google . Si li ha resultat interessant, no dubteu a deixar un comentari, afegir aquesta pàgina als seus favorits o xarxa social.